TID: 30 minuter
ANTAL: 3-5 per grupp
SKAPAD AV: Design a better business
LICENS: CC BY-SA 4.0
Att skapa personas eller kundprofil kan vara till stor nytta för att definiera ett specifikt kundsegment. Genom att gruppen förhåller sig till en gemensam bild av kunden så blir det lättare att ta på sig kundglasögonen och hitta det som är karaktäristiskt med just det segmentet. Det blir också lättare att prata om kunder med ett gemensamt språk och bli mer konkret.
Personas Canvas är skapad av Design a better business.
Om du behöver förmedla vem kunden är på ett mer konkret och tydligt sätt så är det ett bra hjälpmedel. Likaså om ni har flera kundsegment så hjälper de er att hålla isär dem. Du kan också använda den för att lära känna teamet bättre, era stakeholders m.m.
Hitta en plats som är bekväm och som inte är ett konferensrum för en mer avslappnad miljö. Gärna en kreativ miljö med inspirationsmaterial.
Tips! Börja med att ge kunden namn, ålder, yrke och skissa klart bilden av kunden. Det hjälper er att komma vidare och generera mer input övriga delar.
Checklista
Börja och formulera alla delar i canvasen tillsammans hela gruppen. Försök att komma fram till saker som er kund upplever och diskutera hur de känner kring just det. Hur kommer de reagera och agera? Personas canvas fungerar bra ihop med canvas för kundresan för att diskutera de olika stegen. Försök vara specifik och selektiv.
Förutom att använda den som personas på era kunder så kan du använda till att lära känna alla i teamet bättre. Använda den som grund i er storytelling för att mappa målgruppen och budskap eller varför inte skapa personas över viktiga stakeholders.
Checklista:
När ni nu fyllt i er canvas så är det dags för nästa steg. Om ni börjat från blankt papper med en massa antagande om kunden så måste ni se ifall dessa stämmer.
Checklista: