PERSONAS CANVAS

TID: 30 minuter

ANTAL: 3-5 per grupp

SKAPAD AV: Design a better business

LICENS: CC BY-SA 4.0

Att skapa personas eller kundprofil kan vara till stor nytta för att definiera ett specifikt kundsegment. Genom att gruppen förhåller sig till en gemensam bild av kunden så blir det lättare att ta på sig kundglasögonen och hitta det som är karaktäristiskt med just det segmentet. Det blir också lättare att prata om kunder med ett gemensamt språk och bli mer konkret.

Personas Canvas är skapad av Design a better business.

persona-canvas

HUR DU ANVÄNDER DEN

 

Om du behöver förmedla vem kunden är på ett mer konkret och tydligt sätt så är det ett bra hjälpmedel. Likaså om ni har flera kundsegment så hjälper de er att hålla isär dem. Du kan också använda den för att lära känna teamet bättre, era stakeholders m.m.

ÖVERSIKT

 

  1. Namn & Roll
    Att ge din kund ett fiktivt namn och roll/yrke ger dem mer verklighets känsla.
  2. Utseende & sinnesstämning
    Canvasen är gjord så att du enkelt kan rita klart karaktären så att den ger en starkare känsla om vem kunden är. Är det en man/kvinna/hen? Glad, ledsen eller klär sig på ett visst sätt.
  3. Behov
    Vi vill ju verkligen försöka förstå kundens behov. Vad vill de verkligen ha? Vilka beslut kommer de att ta?
  1. Positiva trender
    Vilka trender i omvärlden upplever kunden som positiva?
  2. Möjligheter
    Vilka positiva möjligheter ser kunden i deras liv? Kan vara privat eller arbetslivet.
  3. Personliga mål och förhoppningar
    Vilka förhoppningar och personliga mål har kunden om framtiden?
  4. Negativa trender
    Vilka trender i omvärlden upplever kunden som negativa?
  5. Vad ger huvudvärk?
    Vad ger kunden huvudvärk i deras liv? Kan vara privat eller i arbetslivet.
  6. Rädslor
    Vilka rädslor har kunder för framtiden?

STEG FÖR STEG GUIDE

1. FÖRE DU STARTAR

Hitta en plats som är bekväm och som inte är ett konferensrum för en mer avslappnad miljö. Gärna en kreativ miljö med inspirationsmaterial.

Tips! Börja med att ge kunden namn, ålder, yrke och skissa klart bilden av kunden. Det hjälper er att komma vidare och generera mer input övriga delar.

Checklista

  • En bekväm, positiv, avslappnad och kreativ miljö
  • Pennor och papper till alla
  • Rita eller skriv ut canvas på ett stort papper
  • Tidsåtgång ca. 45 minuter ostört.

 

2. FYLL I PERSONAS

Börja och formulera alla delar i canvasen tillsammans hela gruppen. Försök att komma fram till saker som er kund upplever och diskutera hur de känner kring just det. Hur kommer de reagera och agera? Personas canvas fungerar bra ihop med canvas för kundresan för att diskutera de olika stegen. Försök vara specifik och selektiv.

 

3. HACKS

Förutom att använda den som personas på era kunder så kan du använda till att lära känna alla i teamet bättre. Använda den som grund i er storytelling för att mappa målgruppen och budskap eller varför inte skapa personas över viktiga stakeholders.

 

4. UTVÄRDERA CANVAS

Checklista:

  • Har ni namn och roll för kunden
  • Har ni ritat klart en bild på kunden
  • Hur mycket är fortfarande antaganden i canvas
  • Vad är kärnan i den här kundens behov

5. NÄSTA STEG

När ni nu fyllt i er canvas så är det dags för nästa steg. Om ni börjat från blankt papper med en massa antagande om kunden så måste ni se ifall dessa stämmer.

Checklista:

  • Gå ut och prata med folk på gatan och stäm av med riktiga kunder.
  • Använd personas som en grund i arbetet med kundresan
  • Använd personas som en grund i value proposition canvas

Gillar du metoden så dela gärna!