Vanliga utmaningar för entreprenörer

Att starta ett nytt bolag och få det att växa och bli välmående är långt ifrån enkelt. Det finns många saker och tänka på och många beslut ska tas vid rätt tillfälle. Pressen kan innebära att man inte alltid är rationell i sina beslut och man styrs av känslor och tappar fokus på rätt saker.

Det finns ingen succéformel eller idiotsäker plan att följa för att undvika dikeskörningar men det finns några mer eller mindre vanliga misstag som kan äventyra hela verksamheten om man har otur.

 

Nedan listar vi några av de utmaningar som man ska ha uppsikt över:

Planering – Att planera kan kännas tråkigt men att inte ha någon affärsplan, finansiell plan eller marknadsplan är som att navigera i totalt mörker. Du märker inte när du sakta glider ner i diket.

Målstyrning – Hänger ihop med planering, har du inte mål som ger dig en riktning och som du kan följa upp så vet du inte heller vad du ska göra för att ta dig till ett visst mål.

Mod – Många entreprenörer är alldeles för rädda och försiktiga med att lansera sin produkt. De vill vara helt säkra på att allt blir rätt och filat på till perfektion. Släpp hellre en MVP och testa på målgruppen. Ta in feedback och utvecklas i snabbare takt med högre kvalitet på rätt saker.

Open minded – Att prata och vara öppen om sina problem man ställs inför ökar chansen att ni stöter på någon som gjort samma misstag och kan få hjälp. Ni sparar garanterat tid och pengar på det.

Externt kapital – Många är rädda för att ta in externt kapital i början och vill lyckas bootstrappat. Likaså likställer man extern finansiering med pengar vilket inte behöver vara fallet. Oftast så är kunskapen hur man ska skala bolaget, marknaden, höja utvecklingtakten och skapa tillväxt mer värt än pengar.

 

Team – Många faller på ett inkomplett team som saknar erfarenhet eller har fokus på samma saker. En bred mix av kompetenser i teamet som kan få ett dysfunktionellt bolag att komma på fötterna och fortfarande hålla ihop med energi är värt sin vikt i guld.

Fungerande och skalbar teknik – En fungerande prototyp och MVP som sitter ihop är ett bra bevis på att man kan lösa problem i praktiken och inte bara teoretiskt.

Marknaden – Att ens produkt inte löser ett problem och att marknaden inte har ett behov av den kan bli smärtsamt den dagen det blir ett faktum. Börja med att ta reda på marknadens behov och testa olika anpassningar.

Pengar – Pengarna tog slut. Oavsett anledning så beror det till största del på dålig planering och prioritering av värdeskapande aktiviteter.

Utkonkurrerade – Kanske tog det för lång tid att komma ut på marknaden, kanske lyckades man inte differentiera sin produkt, man har för höga kostnader=Högt pris.

 

Användarvänlighet – “Less is more” är en bra devis när man börjar. Iterera och testa på riktiga kunder och få feedback på vad som funkar och inte.

Produkt utan affärsmodell – Många bra produkter och affärsidéer saknar helt eller delvis en fungerande affärsmodell som också går att skala.

Dålig marknadsföring – En bra produkt säljer sig själv brukar man säga och det stämmer väl fortfarande. Dock behöver man testa sig fram vad som fungerar till ens målgrupp och i vilka kanaler. Inte dra på med för stora pengar utan man vet vad som funkar och inte.

Ignorerat kunder – Det finns många exempel på bolag där man inte lyssnat på sina befintliga- och potentiella kunder och därmed inte gjort anpassningar som lett till att de gör sig själva ointressanta. Strategi för hur du hanterar och aktivt arbetar med dina kunder är ett måste.

Förlorat fokus – I sin iver över att växa så börjar man lägga ner tid och energi på andra saker än att kärnprodukten. Allt blir mellanmjölk.

 

Harmoni team/investerare – Inte helt ovanligt att det finns friktion mellan investerare och teamet. Man börjar motarbeta och dra åt olika håll.

Tappat motivationen – Att leva upp till sin egen föreställning om hur snabbt och enkelt det skulle gå är nog något som alla entreprenörer går igenom.

Misslyckad geografisk expansion – Om vi gör precis som vi gjort här hemma… Nej riktigt så fungerar det inte. De flesta marknader är unika och har olika förutsättningar och mognad.

Inget intresse från investerare – En vass pitch och att kunna presentera sin idé på ett trovärdigt sätt är en konst i sig.

Legala utmaningar – Att från början ha koll på allt ifrån aktieägaravtal, patent, rättigheter m.m. hjälper en att slippa onödigt mycket energiläckage när det blir ett faktum.

 

Mingla vs. Nätverka – Många entreprenörer älskar att mingla och prata om sin idé. Lägg den tiden på att selektivt nätverka med människor som kan hjälpa dig.

Utbränd – Man har försökt och försökt men det tar aldrig fart. Till slut ger man upp och orkar inte mer. Ta in hjälp i tid. Bättre att äga en mindre del av något som blir framgångsrikt istället för 100% av något som aldrig blir något.