Tips & råd inför möte med investerare

  • Sammanställ en kort och koncis presentation. Uteslut oviktiga detaljer och fokusera på det som är viktigt. Se till att du har en kort, kärnfull och fångande beskrivning av vad det är din idé löser.

 

  • Se till att du har en tydlig struktur med en röd tråd genom presentationen.

 

  • Leverera en pitch eller presentation som visar ditt självförtroende och entusiasm. Det ska synas att du har förmågan att övertyga världen om din dröm.

 

  • Illustrera ditt huvudsakliga budskap med en minnesvärd berättelse som det går att relatera till. Bygg upp med fakta och stärk argumenten.

 

  • Formulera din story. Dela med dig om historien bakom det du bygger och varför du vigt ditt liv åt att göra just detta. Förmedla din vision låt din passion och energi komma ut.

 

  • Gör det personligt. Ha med både känslomässiga och rationella argument för att prata om vilket problem du löser och vad den stora visionen är.

 

  • Keep it simple. Ett av de vanligaste misstagen är att använda en massa buzzwords och begrepp som inte alla förstår. Prata så att alla förstår.

 

  • Var tydlig med värdet – varför är det här en attraktiv investering?

 

  • Tänk långsiktigt och ha is i magen. Pitchen är ett sätt att locka fram till ett ”riktigt” möte. Ett klassiskt misstag är försöka berätta ALLT på tre minuter. Ta det lugnt.

 

  • Lyssna in! Det är vanligt att man håller sig alltför nära en väl förbered struktur, istället för att använda frågorna som kommer som ledtrådar om hur investeraren tänker. Se på pitchmötet som en konversation.

 

  • Visa att du är flexibel och beredd på förändringar – att bygga ett företag är en snabbföränderlig process.

 

  • Fortsätt att träna och förbättra din pitch, för om du inte lyckas med att hitta en finansiär vid första tillfället, står dig flera möjligheter åter.

 

  • Var tillgänglig efter pitchen för att besvara frågor och nätverka. Följ upp pitchen med mail eller genom att boka nya möten.